11.09.15

Український Національний Форум за суверенний розвиток. Олександр Павенцький-Фільц

      Наприкінці 80-х, початку 90-х минулого століття Народний Рух України поставив собі єдину горду мету: здобуття незалежності. Він так і асоціювався серед людей  та у блискавичній історії своїх починань і досягнень – НРУ за Незалежність України. Свою мету Рух осягнув у 1991 році, і сьогодні будь-які дискусії з приводу того, чи сталося це «волею випадку», чи за примхою тодішнього Кремля, чи завдяки геоприродних процесів у світі, чи все ж не без вирішальної волі до незалежності з боку українського суспільства, є радше предметом політологічних інтерпретацій і не більше.

     Однак, треба знати коли і як здобувати сцену історії, треба і вміти вчасно покинути її підмостки, якщо драма завершена. Так, вповні закономірно і вчасно НРУ зійшов з української політичної сцени, не залишивши, нажаль, вдалого продовження у наступній генерації для  подальшого розвитку своєї справи. Вповні ймовірно, що серед  причин короткого і яскравого життя УНР, однією з найсуттєвіших виявилася така: відсутність наступної, еволюційно та історично очевидної фундаментальної мети.  Бо ж зрозумілим було вже у перші роки незалежності, що   її здобуття є доволі ефемерним для громадян нової України і декларативним для решти світу. Аби доєднатися на гідних, - нехай спочатку й скромних, - правах до геополітичних течій і економічних інтересів світової «співдружності», потрібно було осягнути і номінальної, і формальної автономії у своїх державницьких починаннях. Адже це тривіальна істина: незалежність без свободи вибору можливості власного буття, стає своєю протилежністю – рабством власних ілюзій, себто існуванням у самообмані. У свою чергу, свобода вибору як найвища цінність, передбачає відповіді на три базові питання: 1. Хто я є для себе? ( - суверенний, тобто єдиний і абсолютний властитель свого Я);  2.  Що я можу хотіти? ( - бути суб’єктом своїх прагнень і надій, а не об’єктом здійснення чужих бажань); 3. На що я маю право у своїх діях? ( - на самостійність, тобто можливість поносити відповідальність за правомірність моїх намірів і вчинків, що називається інакше ауто-номністю або само-законністю).
         Відтак, не визначившись з наступною метою – здобути свободу вибору задля здійснення власної незалежності – Український Народний Рух, з одного боку, завершив свою гідну місію, але ж з іншого боку, зупинився на пів-дорозі. І з цим – зупинився рух України на шляху рівноправного існування у світовій спільноті, а також – гідного існування власного суспільства. Чи могло статися інакше? Відповісти змогла б хіба що Небесна Канцелярія. А в історичному ракурсі, особливо за відсутністю власної державності впродовж останніх століть (коли якраз і формувались сучасні національні держави), можна думати, що принципово інакше статися з Україною і не могло.
      І все ж, історія України викликала на свою сцену Перший, а відтак і Другий Майдани. Останній, названий Майданом Гідності, вказав усім іншим країнам світової спільноти на вакуум у сферах цінностей і геополітичної довіри. Собі ж відкрив нищівну прірву корупції та політичної облуди. Така відважність, нехай і героїчна та жертовна, безневинно не минає. І маємо те, що маємо: нібито не війну, «тверезе» і прагматичне повчання з боку Заходу, зневажливе насміхання над нами з боку Корупції, їх Честі -  судів та прокурорів, Товаришів міліціонерів, і  усе це – на тлі «об’єктивних» труднощів політичних еліт виконати свої ж майданні обіцянки.
       Здавалось би, ситуація безперспективна, а то й безнадійна. Але ж, коли Народний Рух починав свої починання, навіть надії на незалежність України здавалось сміхотворно-примарними. Та сталось так, як не раз і не два ставалось у історії: якщо мета обрана, якщо до неї прагнуть, якщо вона благородна і правдива, то шлях до неї покладеться навіть через дно морське.  Якщо ж такої мети нема, то і жодна «дорожня карта» не допоможе знайти навіть стежки. Бажання «змінити на краще» те, що однозначно сприймається суспільством як Зло, саме по собі є абсурдним, або як прийнято сьогодні говорити – симулякром. Адже Зло, гірше воно, чи краще, своєї суті не втрачає. І може статись навіть так, що «краще» Зло виявиться облуднішим, ніж  «гірше», бо це останнє принаймні правдивіше у своїх намірах. 
      У чому ж могли б вбачатись наші надії сьогодні? Зрозуміло: у визначенні адекватної та правдивої мети для подальшого розвитку. І навіть очевидно, якою би мала бути ця мета: Держава Україна як суверенний і самостійний суб’єкт серед інших держав світу.
       Реалізувати таку очевидність в Україні, однак, не може жодна, нехай і значна частина еліт та суспільства, а надто - партії. Тому що всі вони діють в руслі згаданих «змін на краще» Хіба що знайдеться щось на зразок Народного Руху, що об’єднає патріотичних людей, -  байдуже, чи політично-партійна «ідеологія» ними керує, чи  світоглядні принципи громадянського суспільства, чи інтелектуальні мрії, чи стремління до цивілізованого бізнесу.  Наприклад, Національний Форум за суверенний розвиток України.